تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/10/07 - 10:57
کد خبر: 418978

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

فضاهای شهری و امنیت اجتماعی زنان/ عدم امنیت فضای شهری حضور زنان در جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد

فضاهای شهری و امنیت اجتماعی زنان/ عدم امنیت فضای شهری حضور زنان در جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد

حمایت خانواده، چگونگی برخورد دیگران، تعهد مذهبی و... از عوامل موثر بر احساس امنیت اجتماعی در میان زنان هستند که در این میان حمایت خانواده بیشترین تاثیر را دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امنیت یکی از مهمترین نیازهای انسان و جامعه میباشد که به دست آوردن و حفظ آن را ،انگیزه بسیاری از فعالیت های انسان دانسته اند.امنیت اجتماعی قلمروهایی از حریم افراد میباشد که در ارتباط با دیگر افراد جامعه است. در واقع امنیت در بعد ذهنی اشاره به احساس آرامش و عدم احساس ترس از سوی محیط و افراد در اجتماع دارد. اهمیت پرداختن به امنیت در زندگی اجتماعی انسانها تا جائیست که در صورت عدم وجود این احساس،روابط اجتماعی افراد دچار مشکل شده و شک و تردید حاصل از آن ،موجب عدم برقراری روابط اجتماعی صحیح میگردد. از آنجاییکه زنان نیمی از جمعیت هر جامعه ای را تشکیل میدهند، بنابراین توجه به مسائل زنان و امنیت اجتماعی آنان از مهمترین نیازهای جامعه میباشد.

از آنجایی که زنان جزء گروه های آسیب پذیر اجتماع هستند، از راه های گوناگون، امنیت آنان مورد تهدید قرار میگیرد.عوامل متعددی در ایجاد شرایط امنیت اجتماعی برای زنان موثر هستند. از میان این عوامل میتوان از  فضاهای شهری نام برد که از مولفه هایی است که بسیاری از نابهنجاری های اجتماعی در بستر آن اتفاق می افتد. با گسترش شهرنشینی و همچنین حضور هر چه بیشتر زنان در عرصه های مختلف فعالیت اجتماعی، توجه به امنیت فضاهای شهری بیش از پیش مورد نظر قرار گرفته است.

عدم امنیت مکان ها و فضاهای شهری از جمله دلایلی است که زندگی و حضور زنان در شهرها را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع محیط های نامطلوب شهری مشکلات بسیاری را برای امنیت شهروندان به خصوص زنان ایجاد کرده و موجب رشد آسیب های اجتماعی فراوانی گردیده است. وجود شرایط نامناسبی چون ساخت و سازهای بلند مرتبه و ایجاد مسیرهای باریک، کوچه های تنگ، وجود فضاهای بی دفاع شهری، عدم تناسب روشنایی خیابان ها و کوچه ها در ساعات تاریکی از عواملی است که موجب گردیده تردد و فعالیت در برخی از مناطق و در برخی از ساعات برای زنان در سطح شهرها غیر ممکن بوده و احساس ناامنی زیادی را در پی داشته باشد.

عدم امنیت زنان در فضاهای شهری  علاوه بر آسیب های روانی برای فرد، بر خانواده و جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود. بی توجهی به متغیر جنسیت  و نیازهای زنان در برنامه ریزی ها  و طراحی های شهری از عوامل موثر در بوجود امدن این پدیده می باشد.

عدم امنیت فضاهای شهری حضور زنان در جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد

از آنجاییکه شهرها به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و خدمات شهری آماده حضور و فعالیت زنان به صورت کامل نیستند لذا زنان جهت ورود به حوزه عمومی و اجتماع با احساس ترس و عدم امنیت مواجه هستند که این مسئله بر کیفیت و کمیت حضور انان در اجتماع تاثیر گذار میباشد. امنیت محل مسکونی و زندگی  افراد نیز در میزان امنیت اجتماعی آنان موثر است. بدین معنا که هر چه امنیت محل سکونت فرد بیشتر باشد، در نتیجه افراد نیز احساس امنیت اجتماعی بیشتری دارند.

فضاهای شهری، محیطی اجتماعی هستند که مجموعه ای از ارتباطات در آنها شکل میگیرد. با توجه به رویکردهای نوین در زمینه برنامه ریزی شهری، آنچه که بیش از پیش در این زمینه مد نظر قرار دارد، توجه به تمامی گروه ها ی ساکن در شهرها فارغ از جنسیت میباشد. از طرفی با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و به واسطه عوامل مختلف، امنیت افراد به خصوص امنیت زنان در شهرها کاهش پیدا کرده است. از این رو باید در نظر داشت که با توجه به حضور روزافزون زنان در عرصه های مختلف اجتماعی باید در برنامه ریزی ها و ساخت کالبد شهری، حضور همه اقشار مورد توجه قرار گیرد.

حمایت خانواده، چگونگی برخورد دیگران، تعهد مذهبی و... از عوامل موثر بر احساس امنیت اجتماعی در میان زنان هستند که در این میان حمایت خانواده بیشترین تاثیر را دارد.

گزارش از سمیه جمشیدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1400/10/08 - 23:20

تو خبرگزاری حوزه و بسیج مسجدتونی با دانشجویی آخه؟ خودت رو مسخره کردی یا دانشجو رو؟
تورهای مسافرتی آفری
تخصیص کالابرگ الکترونیک موجب جلوگیری از تورم و تامین نیاز اقشار ضعیف می‌شود
برقراری ۳۲ هزار تماس با بخش مجازی نمایشگاه کتاب/ تا ساعت ۲۳ پاسخگوی‌ مردم هستیم
افزایش ۲ برابری فروش نمایشگاه کتاب نسبت به سال گذشته/ غرفه یک ناشر به دلیل تخلف بسته شد
آیا وقت پذیرش نظم نوین جهانی از طرف غرب فرا نرسیده؟
فسادستیز خوزستانی در آستانه زندان!/ آیا دستگاه قضا در اجرا و بررسی مجدد حکم محسن ریسمان‌سنج مداخله می‌کند؟
رئیسی: فردوسی در مسیر تکامل تمدن درخشان ایرانی-اسلامی، نقشی بی‌همتا دارد
رئیس جمهور «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» را ابلاغ کرد
گزینه‌های ریاست مجلس چه کسانی هستند؟
رئیسی: گلایه مردم در حوزه اینترنت با حساسیت دنبال شود
تاکید مخبر بر عملیاتی شدن قراردادهای سفرهای خارجی رئیس‌جمهور
نروژ: اوضاع در غزه غیرقابل تحمل است
سازمان‌ملل: تشدید تنش نظامی در رفح وحشتناک است
پذیرش قرارداد پیمانکاری به عنوان وثیقه به بانک‌ها ابلاغ می‌شود
افزایش ۵.۳ دلاری قیمت نفت ایران
اعلام نتایج اولیه آزمون اختصاصی تربیت معلم تا ۳ هفته دیگر
رئیس پلیس راهور: فریاد می‌زنیم که خودروها باید ایمن باشد اما اتفاقی نمی‌افتد!
تدوین و اجرایی شدن سند حمایت از سالمندان
۴۰ هزار کودک در بغلان افغانستان بر اثر سیلاب بی‌خانمان شدند
تیراندازی پلیس در خیابان شهید مدنی تهران +جزئیات
اصابت صاعقه جان مرد ۵۰ ساله را در جلفا گرفت
۵۰ میلیارد مترمکعب آب را می‌توان در بستر آبخیزداری ذخیره کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top